NKÚ: Stav ciest prvej triedy je kritický, takmer polovica úsekov je nevyhovujúca | Môj názor

26 Jún 2014 ~ Komentáre sú deaktivované

NKÚ: Stav ciest prvej triedy je kritický, takmer polovica úsekov je nevyhovujúca

Bratislava 26. júna (TASR) – Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR odhalila 59-% chybovosť na vzorke 26 uzatvorených zmlúv Slovenskej správy ciest (SSC) v roku 2013 v celkovej sume takmer 15,9 milióna eur. Cieľom kontroly, ktorá sa uskutočnila od februára do mája tohto roka, bolo vyhodnotiť nastavenie procesov pri vynakladaní verejných prostriedkov na prevádzku cestnej infraštruktúry, systémové nedostatky a riziká v tejto oblasti.
Kontrola sa vzÅ¥ahovala výlučne na cesty prvej triedy v správe SSC, ktoré tvoria na Slovensku približne 3248 kilometrov. Výstavba týchto ciest je takmer ukončená, ich stav vÅ¡ak predstavitelia NKÚ označili za kritický z dôvodu nedostatku finančných zdrojov. “Je tam 47,1 % ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave,” uviedol generálny riaditeľ sekcie hospodárskych odvetví NKÚ Karol Gulčík na dneÅ¡nej tlačovej konferencii v Bratislave.
Zlá kvalita ciest podľa neho súvisí s problémom atomizácie správy ciest, kde cesty prvej triedy spravuje SSC, diaľnice a rýchlostné cesty Národná diaľničná spoločnosÅ¥ (NDS) a cesty druhej a tretej triedy sú v kompetencii vyšších územných celkov (VÚC). “Táto atomizácia rozdelenia cestnej siete neprispieva k hospodárnemu vynakladaniu verejných prostriedkov,” domnieva sa Gulčík. NKÚ zároveň vyčíslil, že na údržbu a opravy ciest v havarijnom stave je potrebných 90 miliónov eur ročne na prvé tri roky a na ďalších 10 rokov asi 60 miliónov eur ročne.
Na financovanie obnovy cestnej siete prvej triedy by sa podľa zástupcov úradu mali využiÅ¥ prostriedky získané z výberu mýta. “Asi 43 % výkonov je spoplatnených cez mýtny systém u ciest prvej triedy, čo predstavuje asi 52 miliónov eur ročne,” povedal Gulčík s tým, že zapojením týchto zdrojov by sa zabezpečil Å¡tandard financovania údržby a opráv.
Z kontroly ďalej vyplynulo, že podstatný vplyv na nehospodárnosť a neefektívnosť vynakladania verejných prostriedkov na údržbu ciest majú aj vyvolané investície najmä pri opravách elektrických, plynových či vodovodných sietí. Správa ciest je zo zákona povinná vykonať obnovu bez účasti obchodnej spoločnosti, teda vodární alebo plynární. Tento problém navrhuje NKÚ rezortu dopravy vyriešiť pri najbližšej novelizácii cestného zákona tak, aby sa na takýchto investíciách vo verejnom záujme podieľali aj vlastníci a správcovia majetku vybudovaného na cestných komunikáciách.
Vo všeobecnosti kontrola odhalila nedostatky najmä pri rekonštrukcii cestnej siete, opravách a údržbe, odsúhlasovaní kontraktov či pri verejnom obstarávaní.

UPOZORNENIE:
TASR vydáva k správe zvukový záznam a videozáznam.

kve gl

Diskusia je uzavretá.