NKÚ: Stav ciest prvej triedy je kritický, takmer polovica úsekov je nevyhovujúca
Bratislava 26. júna (TASR) – Kontrola NajvyÅ¡Å¡ieho kontrolného úradu (NKÚ) SR odhalila 59-% chybovosÅ¥ na vzorke 26 uzatvorených zmlúv Slovenskej správy ciest (SSC) v roku 2013 v celkovej sume takmer 15,9 milióna eur. Cieľom kontroly, ktorá sa uskutoÄnila od februára do mája tohto roka, bolo vyhodnotiÅ¥ nastavenie procesov pri vynakladanà verejných prostriedkov na prevádzku cestnej infraÅ¡truktúry, systémové nedostatky a riziká v tejto oblasti.
Kontrola sa vzÅ¥ahovala výluÄne na cesty prvej triedy v správe SSC, ktoré tvoria na Slovensku približne 3248 kilometrov. Výstavba týchto ciest je takmer ukonÄená, ich stav vÅ¡ak predstavitelia NKÚ oznaÄili za kritický z dôvodu nedostatku finanÄných zdrojov. “Je tam 47,1 % ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave,” uviedol generálny riaditeľ sekcie hospodárskych odvetvà NKÚ Karol GulÄÃk na dneÅ¡nej tlaÄovej konferencii v Bratislave.
Zlá kvalita ciest podľa neho súvisà s problémom atomizácie správy ciest, kde cesty prvej triedy spravuje SSC, diaľnice a rýchlostné cesty Národná diaľniÄná spoloÄnosÅ¥ (NDS) a cesty druhej a tretej triedy sú v kompetencii vyÅ¡Å¡Ãch územných celkov (VÚC). “Táto atomizácia rozdelenia cestnej siete neprispieva k hospodárnemu vynakladaniu verejných prostriedkov,” domnieva sa GulÄÃk. NKÚ zároveň vyÄÃslil, že na údržbu a opravy ciest v havarijnom stave je potrebných 90 miliónov eur roÄne na prvé tri roky a na ÄalÅ¡Ãch 10 rokov asi 60 miliónov eur roÄne.
Na financovanie obnovy cestnej siete prvej triedy by sa podľa zástupcov úradu mali využiÅ¥ prostriedky zÃskané z výberu mýta. “Asi 43 % výkonov je spoplatnených cez mýtny systém u ciest prvej triedy, Äo predstavuje asi 52 miliónov eur roÄne,” povedal GulÄÃk s tým, že zapojenÃm týchto zdrojov by sa zabezpeÄil Å¡tandard financovania údržby a opráv.
Z kontroly Äalej vyplynulo, že podstatný vplyv na nehospodárnosÅ¥ a neefektÃvnosÅ¥ vynakladania verejných prostriedkov na údržbu ciest majú aj vyvolané investÃcie najmä pri opravách elektrických, plynových Äi vodovodných sietÃ. Správa ciest je zo zákona povinná vykonaÅ¥ obnovu bez úÄasti obchodnej spoloÄnosti, teda vodárnà alebo plynárnÃ. Tento problém navrhuje NKÚ rezortu dopravy vyrieÅ¡iÅ¥ pri najbližšej novelizácii cestného zákona tak, aby sa na takýchto investÃciách vo verejnom záujme podieľali aj vlastnÃci a správcovia majetku vybudovaného na cestných komunikáciách.
Vo vÅ¡eobecnosti kontrola odhalila nedostatky najmä pri rekonÅ¡trukcii cestnej siete, opravách a údržbe, odsúhlasovanà kontraktov Äi pri verejnom obstarávanÃ.
UPOZORNENIE:
TASR vydáva k správe zvukový záznam a videozáznam.
kve gl