ART FILM FEST: Scenáristovi Ondrejovi Šulajovi sa splnil detský sen
TrenÄianske Teplice 26. júna (TASR) – Na piatkovom (27. 6.) závereÄnom ceremoniáli Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest v TrenÄianskych Tepliciach si prevezme prestÞne ocenenie Zlatá kamera jeden z najvýznamnejÅ¡Ãch slovenských scenáristov Ondrej Å ulaj. Svoj prvý celoveÄerný film natáÄa ako režisér paradoxne v Äase, keÄ prevezme ocenenie za celoživotné dielo.
StaÅ¥ sa scenáristom bolo jeho snom odmaliÄka. Vyrastal v dedinke v horách, kde bolo päť domov, žiadny obchod, tobôž nie kino. “Bolo mi ľúto, keÄ spolužiaci v škole rozprávali o filmoch v kine, ja som túto možnosÅ¥ nemal. Ako 11-roÄný som objavil Äasopis Film a doba, odvtedy som si ho kupoval. Mnohému som nerozumel, nezaujala ma ani tak práca režisérov a kameramanov, ale práca scenáristov, snÃval som o nej odmaliÄka,” spomÃna na splnený detský sen Å ulaj.
Na VÅ MU sa sÃce hneÄ po maturite nedostal, skonÄil vÅ¡ak na Kolibe, a to v Äase, keÄ nastupovala generácia skvelých režisérov, ako Jakubisko Äi Hanák. “Bol som v zákulisà strihu, bol to pre mňa ohromný zážitok a skvelá Å¡kola,” skonÅ¡tatoval Å ulaj s tým, že po dvoch rokoch od maturity sa predsa len na VÅ MU dostal.
Ako dodal, po scenáristickom debute v roku 1981 sa vracia k Ladislavovi Ballekovi aj ako debutujúci režisér celoveÄerného filmu. Ballekova novela Agáty sa stala predlohou jeho filmu Agáva. Obsadil ho takými osobnosÅ¥ami ako Milan Lasica, Milan Kňažko, Attila Mokos, KateÅ™ina Å afaÅ™Ãková a ÄalÅ¡Ãmi.”Máme za sebou prvých desaÅ¥ filmovacÃch dnà z asi 40. ToÄili sme v exteriéroch na juhu Slovenska, v dolnom povodà Hrona. Dúfam, že na jeseň budeme pokraÄovaÅ¥ a že film dokonÄÃm,” povedal Å ulaj.
Na margo prestÞneho ocenenia Zlatá kamera skonÅ¡tatoval, že ho teÅ¡Ã, no bolo pre neho neÄakané. “Som prekvapený, že dostanem cenu. Scenáristi bývajú väÄÅ¡inou pri filmových oceneniach skôr v pozadÃ, ceny berú najmä režiséri,” uzavrel scenárista s tým, že Art Film Fest má rád pre jeho atmosféru a aj so svojimi Å¡tudentmi naň chodà prakticky od jeho vzniku.
Ondrej Å ulaj sa narodil v roku 1949 vo VÃgľaÅ¡i a patrà k tým, ktorà po zániku Koliby, keÄ slovenský film prakticky prestal existovaÅ¥, udržiavali kontinuitu slovenskej filmovej tvorby. VyÅ¡tudoval filmovú a televÃznu dramaturgiu a scenáristiku na VÅ MU, ako dramaturg, scenárista, autor i režisér sa venoval divadlu na Novej scéne v Bratislave i v divadle SNP v Martine. Pôsobil ako pedagóg, prodekan i dekan na VÅ MU, od roku 2003 do roku 2011 bol rektorom VÅ MU. V súÄasnosti je prezidentom Slovenskej filmovej a televÃznej akadémie.
Scenáristicky debutoval v roku 1981 filmom PomocnÃk, nasledovali scenáre k filmom Pavilón Å¡eliem (1982), Tichá radosÅ¥ (1985), Å tek (1987), Správca skanzenu (1988). Následne bol scenáristom filmov režiséra Martina Å ulÃka Neha, VÅ¡etko Äo mám rád a spoluscenáristom snÃmok Záhrada, Orbis Pictus, poviedky Obrázky z výletu z filmu Praha oÄima… Za scenár k filmu Juraja Nvotu Muzika zÃskal národnú filmovú cenu Slnko v sieti.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam, fotoreportáž a videozáznam.
pok pop