FILM: Tretà semester Filmového kabinetu ukonÄà Neha
Bratislava 26. júna (TASR) – V bratislavskom Kine Lumiére dnes konÄà svoj tretà semester vzdelávacà a prehľadový cyklus o dejinách kinematografie Filmový kabinet. ZávereÄná prednáška cyklu spojená s projekciou je na tému Martin Å ulÃk a pozorovateľ. “Projekcia je otvorená pre verejnosÅ¥ a svoj debut Neha z roku 1991 na nej uvedie režisér Martin Å ulÃk osobne,” TASR informovala Simona Nôtová zo Slovenského filmového ústavu (SFÚ).
Ako Äalej uviedla, tretà semester Filmového kabinetu sa zaÄal vo februári prednáškou o francúzskej novej vlne. Frekventantom priblÞil obdobie od konca 50. do prvej polovice 90. rokov minulého storoÄia. Medzi prednáškami figurovali témy Äeskoslovenská nová vlna, taliansky neorealizmus, nemecká kinematografia, dielo Andreja Tarkovského Äi Wima Wendersa, Äalej tzv. nový Hollywood a americký nezávislý film. Spolu sa premietlo deväť filmov, medzi nimi nechýbali snÃmky Na konci s dychom (1960) Jeana-Luca Godarda, Posledné tango v ParÞi (1972) Bernarda Bertolucciho, Tarkovského Fitzcarraldo (1982) Äi film MÅ•tvy muž (1995) Jima Jarmuscha. Semester desiatich prednášok uzavrie debutový film Martina Å ulÃka Neha, ktorý vstúpil do kinematografie ako najúspeÅ¡nejÅ¡Ã slovenský režisér 90. rokov.
Å ulÃk nakrútil Nehu päť rokov po absolvovanà réžie na VÅ MU. Komorný prÃbeh mladého Å imona napÃsal spolu so scenáristom Ondrejom Å ulajom. Po prvý raz spolupracoval s kameramanom Martinom Å trbom a architektom a výtvarnÃkom FrantiÅ¡kom Liptákom. Autorom hudby bol skladateľ VladimÃr Godár, s ktorým Å ulÃk spolupracoval v roku 1986 už na absolventskom filme Staccato. Martin Å ulÃk sa na projekcii filmu Neha i diskusie po ňom osobne zúÄastnÃ. “ÚspeÅ¡nà frekventanti Filmového kabinetu si na tomto stretnutà zároveň prevezmú oficiálne diplomy SFÚ o absolvovanà kurzu,” doplnila Nôtová a zdôraznila, že vÅ¡etky tri semestre Filmového kabinetu sa stretli s veľkým záujmom zo strany verejnosti. “Ich kapacita 87 úÄastnÃkov na každý semester bola naplnená a vÅ¡etky tri boli vypredané.”
Na jeseň pripravili organizátori pre záujemcov Å¡peciálny Filmový kabinet Plus. “Predstavà tzv. autoreferenÄné filmy, ktoré vo svojom obsahu reflektujú médium filmu v najrôznejÅ¡Ãch podobách. Zameriavajú sa na proces vzniku filmu a umeleckej tvorby, i na jeho technické a remeselné aspekty,” dodala Nôtová s tým, že od januára 2015 sa Filmový kabinet opäť vráti na zaÄiatok dejÃn kinematografie a bude otvorený pre nových záujemcov.
han pop