B. FARKAÅ : SnažÃm sa, aby to, Äo robÃm, malo nejaký zmysel
Bratislava 22. júna (TASR) – Herec Boris FarkaÅ¡ patrà medzi popredné osobnosti slovenskej divadelnej scény. Po absolvovanà VÅ MU v roku 1979 bolo jeho prvým pôsobiskom Divadlo Andreja Bagara v Nitre, od roku 1981 bol Älenom Äinohry bratislavskej Novej scény. TretÃm na jeho hereckej dráhe je od 1. júla 1990 Divadlo Astorka Korzo ’90. Sedem rokov je umeleckým šéfom divadla, na šéfovskú stoliÄku sa posadil v septembri 2007.
Rodáka z Ratkovej (*4.7.1954) poznajú veľmi dobre nielen priaznivci divadla, ale aj rozhlasovà poslucháÄi a televÃzni diváci, svoj hlas prepožiÄal viacerým filmovým a seriálovým postavám, medzi nimi poruÄÃkovi Dempseymu alebo Adrianovi Monkovi. Hlavnou témou rozhovoru pre TASR vÅ¡ak bolo divadlo.
-MyslÃm, že neprezradÃme niÄ nové, keÄ povieme, že ste z hereckej rodiny, otec aj mamka boli hercami, otec aj režisérom. Boli ste teda divadelné dieÅ¥a, ktoré trávilo Äas v zákulisÃ?-
ObÄas som takým dieÅ¥aÅ¥om bol. Ale nemyslÃm, že to bola pohnútka, preÄo som sa nakoniec vybral touto cestou. Chodieval som v PreÅ¡ove do divadla s mamou alebo otcom obÄas na skúšky, ktorà tam úÄinkovali. Ale napriek tomu, že sa mi divadlo veľmi páÄilo, ani na um mi neziÅ¡lo, že by som raz mohol byÅ¥ herec. Bol som trémista od detstva a nevedel som si predstaviÅ¥, že ja vyjdem pred niekoľko sto ľudà a nieÄo im budem hraÅ¥. Vôbec nie. Divadlo som bral tak, že som ho konzumoval, keÄ som sa naň dÃval.
-Ale to rozhodnutie pre divadlo predsa len muselo jedného dňa prÃsÅ¥.-
To rozhodnutie bolo vlastne náhradné. Po skonÄenà strednej Å¡koly som si nevedel predstaviÅ¥, že by som mohol Å¡tudovaÅ¥ nieÄo, Äo súvisà s prÃrodnými vedami. Tak som si vybral Å¡koly, kde neboli predmety ako matematika, fyzika, chémia a podobne. A jednou z takýchto Å¡kôl bola aj VÅ MU. Nezobrali ma na prvýkrát, prijÃmaÄky som opakoval trikrát. Ale naÅ¡iel som si dobrú náhradu, chodil som v PreÅ¡ove na Filozofickú fakultu. Neurobil som zle, pretože som sa nauÄil o kumÅ¡te aj to, Äo som nevedel. Å tudoval som u dneÅ¡ného profesora Karola Horáka, ktorý sa kultúrou a divadlom zaoberal a zaoberá dodnes. Robà s ňou, pÃÅ¡e knihy, robà divadlo so Å¡tudentmi, robil dramaturga v preÅ¡ovskom divadle. Takže tie dva roky, ktoré som tam strávil, mi veľmi veľa dali a spravili dobrý základ pre to, aby som mohol Å¡tudovaÅ¥ divadlo a herectvo.
-Strednú školu ste absolvovali v Prešove. Akým ste boli študentom?-
Mal som tú smolu, že v tom roku, keÄ som ja nastúpil na gymnázium, tak zaÄali gymnáziá fungovanie prvým rokom ako Å¡tvorroÄné. Do tej doby to boli trojroÄné SVÅ -ky. ÄŒo Äert nechcel, dostal som sa do roÄnÃka, ktorý bol orientovaný na prÃrodné vedy, Äo bolo moje nešťastie. Mal som rád predmety ako slovenÄina, zemepis, dejepis, to bolo úplne v poriadku. PrÃrodné vedy mi neÅ¡li, Äo bol dôvod, preÄo som si hľadal Å¡kolu, kde by som sa týmito predmetmi nemusel zaoberaÅ¥ (úsmev).
-Boli štyri roky na VŠMU bezstarostným študentským životom?-
Možno je to tak dnes, ale to záležà od toho, ako Älovek chce. ÄŒi si vyberie túto Å¡kolu ako oddychovú s ambÃciou, že skonÄà v prÃtmà dabingového Å¡túdia, alebo ako nejaká seriálová hviezda. Alebo Äi divadlo má naozaj rád, že sa mu bude z plnej duÅ¡e a s celou láskou venovaÅ¥. Ja som patril do tej druhej kategórie, keÄže som si túto Å¡kolu vydobýjal na trikrát. Tak som si to veľmi vážil. Samozrejme, že to boli aj veľmi prÃjemné a veselé roky, ale na Äo si najviac spomÃnam, tak to je práca a prÃprava – nie z povinnosti – ale z chuti a z radosti. My sme boli roÄnÃk, kde bol aj Marián GeiÅ¡berg, ktorý mal podobný osud ako ja, tiež na tretÃkrát sa dostal na Å¡kolu. Veľmi Äasto sa stávalo, že po Å¡kole, ktorá konÄila o šiestej, sme sa naveÄerali a robili sme do desiatej prÃpravu na Äalšà deň. Kým ostatné roÄnÃky sedeli naprÃklad v krÄme.
-Pamätáte sa na svoje prvé vystúpenie, Äi už v škole alebo na verejnosti?-
To bolo eÅ¡te na základnej Å¡kole, kde som recitoval – proti svojej vôli. Bol som nominovaný zúÄastniÅ¥ sa prvých kôl Hviezdoslavovho KubÃna, pretože som bol herecké dieÅ¥a. Odrecitoval som si také tie detské básniÄky, ale to sa veľmi rýchlo skonÄilo. Aj som dostal nejaké ocenenia, ale do KubÃna som nepreÅ¡iel. A pred verejnosÅ¥ou? KeÄ som hrával za Å¡kolu basketbal, potom aj za DružstevnÃk LemeÅ¡any a Imunu Å ariÅ¡ské Michaľany (úsmev).
-A prvé vystúpenie na divadelných doskách?-
V PreÅ¡ove u Karola Horáka, ktorý nás uÄil jazykovú kultúru. Predmet, ktorý vlastne kopÃroval javiskovú reÄ, ktorú nás na VÅ MU potom uÄil pán Záborský. On ma primäl k tomu, aby som trochu rozumel poézii a nauÄil sa ju interpretovaÅ¥. To sa Karolovi Horákovi aj celkom podarilo, lebo za tie dva roky na Akademickom PreÅ¡ove som vyhral vÅ¡etko, Äo som mohol. Aj recitáciu poézie, prednes prózy, dokonca sme vyhrali aj ako divadlo malých javiskových foriem. Bola to výborná prÃprava pre VÅ MU. To boli vlastne moje prvé vystúpenia.
-Ktorá bola vaša prvá inscenácia v profesionálnom divadle?-
Ak nepoÄÃtam Å¡kolské predstavenia, tak to bolo v Nitre, kde som zaÄal hraÅ¥ eÅ¡te vo Å¡tvrtom roÄnÃku VÅ MU. Bol to Ballekov PomocnÃk a menÅ¡ia postava. Bol som ale šťastný, že som v profesionálnom súbore. Hral som tam aj ÄalÅ¡ie úlohy, ale nezdržal som sa tam dlho, boli to dva roky.
-Spomeniete si na svoj prvý honorár?-
MyslÃm, že to bolo za nejakú úlohu v televÃznom filme. Ale tých sme robili pramálo, pretože vtedy to bolo na Å¡kole veľmi prÃsne. Hlavne pán profesor Zachar, ktorý bol mojÃm vedúcim roÄnÃka, ten nesúhlasil, aby profesijne nepripravený herec iÅ¡iel úÄinkovaÅ¥ do média. A keÄ, tak to veľmi dobre zvážil. Musel si preÄÃtaÅ¥ scenár a niekedy nám to odobril. Ale nepamätám sa, koľko som dostal.
-Z Nitry viedla vaÅ¡a cesta na bratislavskú Novú scénu. Ako sa pozeráte dnes na úÄinkovanie na Novej scéne?-
Veľmi dobre. Mal som po prÃchode na Novú scénu to šťastie, že som sa veľmi rýchlo dostal do skupiny hercov, ktorà si veľmi dobre rozumeli. Boli to herci, ktorà koncom 60. rokov úÄinkovali v Divadle na Korze. V novom divadle, aké sa na Slovensku nehrávalo. Boli tam Stano DanÄiak, Marián Labuda, Zorka KolÃnska, Marián Debnár, Zita Furková. Medzi seba prijali Zuzku Kronerovú, Mariána ZednikoviÄa a mňa. Boli sme súÄasÅ¥ou Novej scény, ale viac-menej to bola skupina, ktorá sa vytvorila okolo bývalého režiséra a dramaturga Divadla na Korze Vlada Strniska. Ten bol nielen úžasným dramaturgom, režisérom, ale aj pedagógom. On ma nauÄil ÄÃtaÅ¥ text, teda ÄÃtaÅ¥ myÅ¡lienky. Bolo to veľmi zaujÃmavé obdobie a myslÃm si, že som sa tam ako mladý herec veľmi dobre chytil.
-TretÃm je Divadlo Astorka Korzo ’90 od 1. júla 1990, takže tu ste už pomaly 25 rokov.-
Bolo to vlastne oddelenie skupiny bývalých Korzákov z Novej scény. V rámci reÅ¡titúcie divadla, ktoré sa v 70. roku stavalo pre Divadlo Korzo a ktoré potom pripadlo Novej scéne ako Å¡túdiové divadlo. To dostala táto skupina od ministra Snopeka, záležalo to od jeho podpisu. Tam vzniklo Divadlo Astorka Korzo ’90 ako nasledovnÃk pôvodného Korza.
-SvedÄia vám tragické aj komické postavy, klasika aj súÄasnosÅ¥.-
Nemal som nikdy vysnÃvanú postavu. Neviem preÄo, ale je to tak. Nikdy som si neželal hraÅ¥ Hamleta, pokiaľ mi to osud neprivial. Ani neprivial (opäť úsmev). Ja som vždy s oÄakávanÃm pozeral na nové obsadenie na fermane divadla, v akej inscenácii a Äo budem hraÅ¥. Bolo mi to jedno, vždy to bola nejaká nová výzva. Ono je to totiž pri divadle tak, že je dosÅ¥ veľa hercov, ktorà si vysnÃvajú rolu, túžia po nej roky. Potom sa k nej dostanú a nedopadne to dobre (znova úsmev). Aj také to môže byÅ¥. Mal som šťastie na pekné postavy, u pána režiséra Strniska som hral vo Višňovom sade, Mandragore a ÄalÅ¡Ãch, boli to pekné a veľké postavy.
-Už ste spomenuli režiséra Strniska. S ktorými režisérmi sa vám dobre pracuje?-
Tým, že pán Strnisko odiÅ¡iel do Národného divadla, tak sme ostali bez režiséra. Vzápätà priÅ¡iel Juraj Nvota a Roman Polák ako naÅ¡i dvornà režiséri. Obaja mali iný Å¡týl, ale použili to, Äo sme vedeli my. Bolo to skĺbenie polákovskej alebo nvotovskej réžie s herectvom, ktoré sme sa my nauÄili. Bol to zaujÃmavý experiment a myslÃm, že sa vyplatil. Vznikli veľmi pozoruhodné inscenácie pre Poláka aj Nvotu. UrÄite iné, aké robili predtým v Trnave, respektÃve v Martine, kde pôsobili.
-Ste hercom, ale aj vy už máte za sebou režÃrovanie viacerých inscenáciÃ. Je lepÅ¡ie poÄúvaÅ¥ režiséra alebo režÃrovaÅ¥?-
RežÃrovaÅ¥ je urÄite Å¥ažšie, pretože zodpovednosÅ¥ za úspech inscenácie je väÄÅ¡ia. ByÅ¥ hercom je tiež dosÅ¥ nároÄné, pretože tam nestaÄà len hercova predstava o tom, ako bude postava vyzeraÅ¥. Dôležité je, s akou predstavou prÃde režisér a tomu sa treba podriadiÅ¥. Nemám rád slovo kompromis, ale niekedy je to zdravý kompromis medzi tým, Äo si o postave myslà herec a tým, Äo režisér. Samozrejme je to zložitejÅ¡ia cesta, ale tiež sa vyplatÃ, pokiaľ má režisér dobre pripravenú koncepciu inscenácie.
-Ako dlho sa herec uÄà text postavy a ako dlho mu potom trvá, kým ju vymaže z pamäti?-
KeÄ prÃde starecká pamäť, ktorá už pomaly dochádza, tak sa zaÄÃnam rozpamätávaÅ¥ aj na texty, ktoré som robil ako mladý herec (Äalšà úsmev). To sme obdivovali na profesorovi Zacharovi, ktorý si pamätal texty spred 40 rokov. Každý herec má nato, aby dokázal text dostaÅ¥ ani nie tak do hlavy ako do duÅ¡e, to trvá dva mesiace. Ja si myslÃm zo svojich skúsenostÃ, že text sa vlastne nedá uÄiÅ¥ naspamäť. Lebo uÄiÅ¥ sa text naspamäť je uÄiÅ¥ sa naspamäť slová. Treba ÄÃtaÅ¥ situáciu – Äo vysvetľujem aj mladÅ¡Ãm kolegom. Že je potrebné ÄÃtaÅ¥ nielen svoj text, ale celú scénu, celú situáciu a dávaÅ¥ do kontextu jednotlivé Äasti hry do kompaktného celku. A keÄ sa herec nauÄà ÄÃtaÅ¥ situáciu, to znamená, že vie, o Äom hrá – ten text už nie je problém, ten prÃde sám. To je, myslÃm, najdôležitejÅ¡ie pri hereckej tvorbe.
-Dvakrát vás ocenili Doskami, vychválili vás vo viacerých inscenáciách, medzi nimi Cesta dlhého dňa do noci O’Neila. Považujete niektorú z postáv za takú „naj“ vo svojej hereckej dráhe?-
Nie. Na väÄÅ¡inu postáv mám veľmi dobré spomienky a ťažko mi hovoriÅ¥, ktorú si viac vážim. Každá postava je iná, každý pracovný prÃstup k postave je iný, aspoň mne to tak vychádza. Som zato, aby herec tvoril. Aby neniesol v divadle svoj takzvaný imidž niekoľko rokov, aj keÄ trend obyÄajného priemerného diváka je vidieÅ¥ herca stále tak isto. To nikdy nebolo mojou ambÃciou, lebo by mi to pripadalo straÅ¡né, keby som De Guicha v Cyranovi hral rovnako ako otca v Ceste dlhého dňa do noci alebo posledného hrdinu z inscenácie Kamene vo vreckách. To prosto nejde. Aj tak sa budem vždy na seba podobaÅ¥, aj tak mám isté Ärty svojho prejavu, ktoré ma charakterizujú, ale snažÃm sa vždy myslieÅ¥ inak. A to myslenie jednotlivých postáv ich diferencuje. Aj v oÄiach diváka. To je moja snaha. Niekedy sa to darà viac, niekedy menej, ale ambÃcia tu je. Vlastne to je aj podstata hereckej tvorby. Sú herci, ktorà sú známi z televÃzie a keÄ idete na ich predstavenie do divadla, tak vlastne tà herci si menia len meno a kostým, ale stále ostávajú tà istÃ.
-Čo je podľa vás najlepšou odmenou – okrem výplaty – pre herca?-
Záujem a ocenenie od divákov. Jednak na konci predstavenia – Älovek cÃti, ako divák reaguje, aj keÄ je ticho. To ticho je iné ako obyÄajné ticho. Alebo keÄ sa smeje, keÄ hrá Älovek nieÄo vtipné, nejakú dobrú komédiu. Samozrejme, ten smiech je dobrým ocenenÃm. A možno najviac je, a to sa stáva obÄas, že po predstavenà ostanú nejakà diváci ÄakaÅ¥ pred divadlom a osobne prÃdu hercovi poÄakovaÅ¥ za to, Äo videli, Äo pre nich herec urobil. To je urÄite lepÅ¡ie ocenenie ako súÄasný herecký plat herca Divadla Astorka.
-Skupina No Name má v pesniÄke ÄŒÃm to je text „preÄo kritik nenapÃÅ¡e pieseň“. Dá sa to preniesÅ¥ aj do divadelnej roviny, aký je vzÅ¥ah herec – kritik, dá sa to popÃsaÅ¥?-
Nedá sa. Lebo v súÄasnosti kritika neexistuje. Nepoznám renomovaného kritika alebo recenzenta v súÄasnosti, ktorý by pÃsal o divadle. Zopár ich je. Ale neviem, Äi vo vÅ¡etkých, ale v urÄitých dennÃkoch platÃ, že ak chce divadlo, aby bola napÃsaná kritika o jeho predstavenÃ, tak musà zaplatiÅ¥. Takže to, Äo vychádza a Äo sa volá ako recenzia, Äasto býva len akási reklama, Äi už dobrá alebo zlá, pre predstavenie, ktoré zaÄne divadlo uvádzaÅ¥. Nájdete tam obsah, o Äom asi tá hra je, možno pár slov o autorovi, a potom pár slov o hercoch. Ale to nie sú kritiky. Ja to nazývam dojmológie. Dojmológie toho Äloveka, ktorý to pÃÅ¡e.
-Od septembra 2007 ste umeleckým šéfom Divadla Astorka. Ako chutà šéfovská stoliÄka?-
To už je toľko? Nás je aj s riaditeľom 18 hercov, aj to už je trocha nadstav. Takže hovoriÅ¥ o umeleckom šéfovi v naÅ¡om divadle – šéfovaÅ¥ takému malému kolektÃvu kamarátov – je smieÅ¡ne. Neberiem to ako nejakú zvláštnu funkciu. Aj tak nemám ktovie aké právomoci. Jedno, o Äo sa pokúšam a Äo sa mi v posledných rokoch možno aj trocha darÃ, že po rozviazanà pracovného pomeru s režisérmi – myslÃm stáleho pracovného pomeru – tak zháňam režisérov, ktorà sú dobrÃ, ktorà majú dobré meno a ktorà radi prÃdu do nášho divadla a urobia s nami inscenáciu. To je moja hlavná ambÃcia ako šéfa. Podarilo sa nám spolupracovaÅ¥ s režisérom Ondrejom Spišákom, ktorý tu nie je takmer vôbec známy, ale v Poľsku má veľké meno. Bol tu pán Krobot, vynikajúci režisér z Dejvického divadla, bol tu režisér Amsler, ktorý má úžasné výsledky, dokonca v SND. S touto ambÃciou hodlám byÅ¥ šéfom aj naÄalej.
-Rozhovor robÃme po skonÄenà umeleckej rady. Aké výstupy z takého zasadnutia pre divadlo vyplývajú?-
Oboznamujeme sa na nej s tým, Äo sa za posledný mesiac udialo v divadle, o Äom by herci mali vedieÅ¥. V poslednom Äase sú to informácie hlavne o financiách, Äi nám ostanú tie, Äo máme, alebo budeme maÅ¥ menej. HovorÃme o tom, Äo v ÄalÅ¡Ãch sezónach, ktorých režisérov sme oslovili, ktorà nám už povedali áno, ktorà eÅ¡te neodpovedali. Herci sa majú možnosÅ¥ vyjadriÅ¥, Äo ich trápi, Äo by chceli maÅ¥ lepÅ¡ie. My im povieme, Äi sa to dá, Äi nie. A to je vlastne celé. Ja to robÃm tak – keÄže nemáme režiséra na pevný úväzok – dám mu možnosÅ¥, aby si hru vybral sám, poznal náš kolektÃv a to je myslÃm aj najlepÅ¡ie rieÅ¡enie. On sa snažà trafiÅ¥ a prispôsobiÅ¥ nám, my zase jemu. Ak si nevie vybraÅ¥, tak máme s dramaturgiÄkou pripravené hry, ktoré mu ponúkneme a Äakáme, na ktorú prikývne.
-Známy ste nielen z divadla, televÃzni diváci vás videli v Seriáli Kriminálka staré mesto v postave Stana FarkaÅ¡a.-
Kriminálka Staré mesto je jeden z mála seriálov, ktorý sa robà seriózne, nie je to tá rýchlovýroba, na ktorú je slovenský divák zvyknutý. Robà sa poctivo, je to pekná práca. Filmov sa robà tak málo, že na mňa akosi nezvýši. Do filmov sa obsadzujú dosÅ¥ Äasto – nehovorÃm, že je to pravidlo –, ale dosÅ¥ Äasto herci, ktorà sú mediálne známi aj z iných produkciÃ. NemyslÃm si, že je to prÃliÅ¡ produktÃvne. Možno to robia v záujme toho, aby ľudia priÅ¡li na film vo väÄÅ¡om poÄte. Ja mám vždy radosÅ¥, keÄ vidÃm film, v ktorom hrá herec, ktorého som nepoznal, nevidel – a nehovorÃm len o slovenských filmoch –, a ktorý hrá a robà postavu dokonale. To mám oveľa radÅ¡ej.
-Svoj hlas ste prepožiÄali v dabingu mnohým postavám, najznámejÅ¡Ãmi sú poruÄÃk James Dempsey a sanfranciský policajt Adrian Monk.-
VÅ¡etci sa pýtajú na Dempseyho, ten má pritom 30 rokov, možno aj viac. Pokiaľ nejde o nejaké drobné postavy v dabingu, nechám si urobiÅ¥ kópiu scenára a na DVD film. To sa snažÃm preÅ¡tudovaÅ¥ a vychytaÅ¥ muchy originálu a potom idem do dabingu tvoriÅ¥. Bez toho si to neviem predstaviÅ¥ a obdivujem smelosÅ¥ kolegov, ktorà idú bez toho, aby film poznali. Dabing sa nedá tak dôkladne spraviÅ¥, keÄ Älovek film nevidÃ. ZaÄnete na konci, potom sa ide na zaÄiatok, pokraÄuje stredom, lebo pri dabovanà sa veľmi skáÄe. Niekedy, keÄ sa Älovek pozorne dÃva a pozná ten film z originálu, tak zistÃ, že herec nemá predstavu o tom, Äo hovorà a to je Å¡koda. NaprÃklad, keÄ som Å¡iel robiÅ¥ Monka, tak som Å¡tudoval niekoľko dielov s dosÅ¥ veľkým predstihom. Veľmi ma to chytilo a povedal som si, že je Å¡koda, aby Monk hovoril po slovensky bez vÅ¡etkých tých charakteristických znakov originálu. Pre mňa to nie je práca, pre mňa je to zábava. A môžem povedaÅ¥, že volajú mi ľudia eÅ¡te aj teraz. Znovu to dávajú napoludnie v televÃzii. Kamarát mi povedal: taký som rád, chodÃm na obed o druhej, lebo vtedy sa zaÄÃna Monk a v reÅ¡taurácii majú televÃzor (opäť úsmev). Tak to je tiež satisfakcia za to, Äo Älovek tomu venuje.
-Boris FarkaÅ¡ a literatúra, Äasto vás poÄujeme z rozhlasu pri ÄÃtanà ukážok z knÃh, naprÃklad v Literárnej revue, a podľa ohlasov poslucháÄov to robÃte výborne.-
Sú aj takà herci, ktorà idú na nahrávanie bez prÃpravy. Ale ja si to zvyknem najprv preÄÃtaÅ¥. Neodvážil by som sa ÃsÅ¥ rovno na mikrofón bez prÃpravy. Aj preto, že keÄ si Älovek preÄÃta tie veci, potom dávajú prÃležitosÅ¥ na to, aby každý úryvok ÄÃtal trocha inak. Aby vychytil žáner, aby sa s textom trocha pohral. Ale robÃm to rád. CÃtim sa ako Matej Hrebenda s Dadom Nagyom, pretože v tejto dobe veľmi málo ľudà ÄÃta. Tak si pripadám ako nejaký osvietenec, ktorý národu núka literatúru so slovami – ľudia, ÄÃtajte (úsmev). Ušľachtilá ÄinnosÅ¥.
-ÄŒo rozprávky, ÄÃtate rozprávky?-
Ó, rozprávok som naÄÃtal množstvo, pokiaľ sa eÅ¡te v rozhlase robili. Teraz je to zriedkavosÅ¥, hlavne veÄernÃÄky, ale aj hrané veci. Pred dvomi týždňami som dokonca dostal ocenenie ZázraÄný orieÅ¡ok na Festivale rozhlasových rozprávok – už ako zaslúžilý interpret detských textov. Pekné, že si rozhlas spomenul. Len neviem, Äi som sa dostal do veku, keÄ sa už patrà daÅ¥ cenu aj mne (smiech).
-Známe je o vás, že ste dobrým imitátorom kolegov. Ako prišlo k takej situácii?-
Viem napodobniÅ¥ viac známych hlasov, ale na niektoré situácie by som sa už dnes neodvážil, boli z mladÃckej nerozvážnosti. Raz som sa ako Å¡tudent dostal s frajerkou aj do kina. PriÅ¡iel film ÄŒeľuste, Äo nebola každodenná záležitosÅ¥, aby americký film doputoval až na Slovensko. Samozrejme, bol vypredaný. Nevedel som zohnaÅ¥ lÃstky, tak som zavolal do pokladne kina ako Jozef Kroner a povedal som, že posielam synovca z Považia na film, že nemohol dostaÅ¥ lÃstky, Äi by nemali. OdpoveÄ bola, že samozrejme, tak nás aj usadili.
-Jablko nepadá Äaleko od stromu, dcéra KristÃna je hereÄkou. Ste prvým poradcom aj hodnotiteľom dcéry?-
Nie. KristÃna je už tretia generácia, otec a mama boli hercami v divadle. Nikdy nebolo z jej ani mojej strany ambÃciou upozorňovaÅ¥ nato, ako tvoriÅ¥. MyslÃm si, že KristÃna je dosÅ¥ Å¡ikovná a talentovaná nato, aby si to zhodnotila sama. Som vždy rád, keÄ idem na jej vystúpenie, a kde nevidÃm seba. Lebo ak by som jej radil, tak už by som hodnotil to, Äi splnila, Äo som jej poradil. Ide svojou cestou a vždy mala komplex z toho, že ja ako otec herec jej vybavujem kÅ¡efty. Fakt si to ľudia mysleli. MyslÃm, že v posledných rokoch je v takej permanencii v médiách, že bolo by dobré, keby ona vybavila nejaké kÅ¡efty mne (znova smiech).
-V júni minulého roku sa dcére KristÃne narodili dvojÄatá Matilda a Ela. Ako sa cÃtite v úlohe dvojnásobného starého otca?-
Som dvojnásobne šťastný. Je to úžasná vec. Najprv mi to slovo dedko alebo starý otec vÅ•talo v hlave. VeÄ sa necÃtim tak starý, aby mi niekto hovoril dedko. Ale to ma veľmi rýchlo preÅ¡lo. MyslÃm si, že starý otec alebo dedko by mal byÅ¥ v takom veku, keÄ si s vnúÄatami eÅ¡te dokáže užiÅ¥, keÄ sa s nimi dokáže hraÅ¥, dokáže s nimi ÃsÅ¥ niekam na bicykli, zahraÅ¥ si nejaké hry. Je hrozné byÅ¥ dedkom, ktorý už nevládze chodiÅ¥, možno si už ani niÄ nepamätá (úsmev), nevie pomenovaÅ¥ ani svoje vnúÄatá, hlavne ak sú dve. EÅ¡te som v takej kondÃcii, že toto vÅ¡etko môžem zvládnuÅ¥.
- Vieme o vás, že veľmi dobre kreslÃte, fotografujete, že pÃÅ¡ete. PreÄo sa tomu nevenujete viac?-
Neviem to pomenovaÅ¥. PrÃde na mňa, že cÃtim veľkú potrebu robiÅ¥ nieÄo mimo divadla. Ale to vÅ¡etko spolu súvisÃ. MyslÃm si, že výtvarné videnie je veľmi dôležité pre herca, pretože tvorba je spojená s predstavivosÅ¥ou a uľahÄuje hereckú prácu. Vždy som rád kreslil. Mal som obdobie, keÄ som sa k tomu nedostal, to keÄ som Å¡portoval Äi behal za dievÄatami. ÄŒlovek sa vždy po istom Äase vráti k tomu, Äo má rád. Mávam také obdobie, že fotÃm a kreslÃm, obÄas si pÃÅ¡em. BásniÄky aj poviedky. Zatiaľ ich odkladám do Å¡uplÃka a nadávajú mi, že to nezverejňujem. Ale už sa chystám nieÄo dorobiÅ¥, Äo sa možno ujme, v knižke alebo divadle. UvidÃm. Ja som totiž prÃliÅ¡ sebakritický, Äo je môj hendikep.
-Môžeme to považovaÅ¥ za vaÅ¡u formu relaxu, alebo stÃhate eÅ¡te iné hobby?-
Viac-menej áno. VÅ¡etko, Äo ide okolo mňa a zaujme ma, tak to skúsim (úsmev).
-Nezdá sa to, ale Äas bežà a chlapi dospievajú. O pár dnà oslávite životné jubileum. Ste typ, ktorý má rád oslavy, veľkú spoloÄnosÅ¥ alebo menÅ¡iu partiu?-
Ja som radÅ¡ej v malej partii. Nechcem povedaÅ¥, že som odľud, ale mám rád menej ľudÃ, s ktorými sa dá zmysluplnejÅ¡ie porozprávaÅ¥, ako veľa ľudÃ, kde sa neporozprávam s nikým o niÄom. To je vždy pre mňa prÃjemnejÅ¡ie. Ale keÄ som oslavoval pred desiatimi rokmi, bol som veľmi milo prekvapený. Z malej intÃmnej oslavy s kolegami z divadla sa vykľula riadna – väÄÅ¡ia oslava, kde priÅ¡li zablahoželaÅ¥ aj odbornÃci od divadla. Bolo to veľmi prÃjemné, neÄakal som to. A mal som aj narodeninový prÃdavok, keÄ novà Älenovia Astorky Kemka, Latinák, Jakab a Miezga mi tajne pripravili oslavu na chalupe. Zorganizovala to moja dcéra poza môj chrbát. IÅ¡li sme tam s chalanmi na výlet – a tam bolo navarené, lietali balóny, dostal som hokejový dres s menom a ÄÃslom. Zlatým klincom bolo, že v ten veÄer poprichádzali mnohà z mojich spolužiakov z VÅ MU. Bolo to úžasné.
-Takže toto vás Äaká opäť?-
Toto ma teraz neÄaká, už nie som taký populárny. Samozrejme, spravÃm posedenie, mám ale veľa starostà a oslavu odsuniem až na jeseň. Mám na to právo, pretože mám narodeniny cez divadelné prázdniny, tak si oslavu môžem posunúť.
-Máte svoje porekadlo alebo životnú múdrosť, ktorou sa riadite?-
SnažÃm sa celý život, aby to, Äo robÃm, malo nejaký zmysel. Netýka sa to len práce, ale aj rodiÄovstva a priateľstiev. Asi najvýstižnejÅ¡ie to vyjadril Jan Werich, ktorý povedal to známe: „Když už ÄlovÄ›k jednou je, tak má koukat, aby byl. A když už kouká a je, tak má koukat, aby byl tÃm, ÄÃm je a ne tÃm, ÄÃm nenÃ, jak v tomu v mnoha pÅ™Ãpadech je.“
Blahoželáme, Äakujeme a pridávame to známe – Živio, živio, mnoga leta, živio!
Rozhovor s hercom Borisom FarkaÅ¡om je súÄasÅ¥ou multimediálneho projektu Osobnosti: tváre, myÅ¡lienky, v rámci ktorého prináša TASR každý týždeň rozhovory, fotografie a videá osobnostà slovenského, európskeho i svetového politického, spoloÄenského, ekonomického, Å¡portového a kultúrneho života.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k rozhovoru fotoreportáž a zvukový záznam.
dez ed