MONITOR: J. PoÄiatek: Diaľnica z Bratislavy do KoÅ¡Ãc je reálna v roku 2019
Bratislava 22. júna (TASR) – V prÃpade, že sa už niÄ neskomplikuje na úseku D1 medzi Martinom a Ružomberkom, diaľnica z Bratislavy do KoÅ¡Ãc je reálna v roku 2019. Vyhlásil to dnes v relácii RTVS O 5 minút 12 minister dopravy Ján PoÄiatek (Smer-SD).
V súÄasnosti je pritom podľa jeho slov v prevádzke približne 75 % z celkového poÄtu kilometrov, ktoré majú tvoriÅ¥ spojnicu Bratislavy a KoÅ¡Ãc. ÄŽalÅ¡Ãch 20 % sa momentálne stavia a s výstavbou sa eÅ¡te nezaÄalo na 5 % kilometrov tejto diaľnice. Tie predstavujú konkrétne dva úseky, jedným je obchvat PreÅ¡ova a druhým problematický úsek medzi Martinom a Ružomberkom, Turany – Hubová.
“Obchvat PreÅ¡ova máme ambÃciu zaÄaÅ¥ súťažiÅ¥ už v tomto roku, Äiže zaÄaÅ¥ výstavbu v budúcom roku,” avizoval PoÄiatek. Zostáva už len úsek Turany – Hubová, ktorý mal v minulosti problémy s vplyvom diaľnice na životné prostredie. Po ich vyrieÅ¡enà sa eÅ¡te na trase cesty zosunula pôda a na budúcej diaľnici sa museli nanovo vyhodnocovaÅ¥ varianty jej výstavby.
“KeÄ sa už na úseku Turany – Hubová niÄ zásadné nezmenÃ, budeme schopnà ÃsÅ¥ povrchovým variantom a prejdeme úspeÅ¡ne aj doplňujúcim environmentálnym posúdenÃm, tak realita D1 z Bratislavy do KoÅ¡Ãc v roku 2019 je jasná,” zdôraznil minister.
Jeho oponent v diskusii a bývalý Å¡tátny tajomnÃk rezortu dopravy Ján Hudacký (KDH) pripomenul, že predchádzajúca vláda Roberta Fica (Smer-SD), kde bol PoÄiatek ministrom financiÃ, hovorila o diaľnici do KoÅ¡Ãc v roku 2010. VyÄÃtal jej vÅ¡ak najmä to, že sa rozhodla stavaÅ¥ diaľnice formou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projektov). NaprÃklad úsek z Lietavskej LúÄky po Dubnú Skalu s tunelom Višňové, kde sa tento týždeň slávnostne spúšťala výstavba, sa mohol podľa neho hneÄ stavaÅ¥ z eurofondov tak, ako je tomu teraz.
VtedajÅ¡ia vláda ho vÅ¡ak zaÄlenila do PPP projektu, ktorý nasledujúci minister Ján Figeľ (KDH) zruÅ¡il. “Je nevýhodné ÃsÅ¥ cez súkromné zdroje, keÄ máme voľné peniaze zo Å¡trukturálnych fondov,” doplnil Hudacký. Opätovne tak zdôraznil potrebu Äerpania eurofondov.
V prÃpade úseku s budúcim najdlhÅ¡Ãm tunelom Višňové sa diskutuje aj o cene za jeho výstavbu. Å tát totiž podpÃsal zmluvu so stavbármi za oveľa nižšiu cenu, než odhadovala Å¡tátna expertÃza. Tá poÄÃtala so stavebnými nákladmi na túto ÄasÅ¥ D1 vo výške približne 900 miliónov eur, zmluvná cena za diaľnicu je vÅ¡ak 410 miliónov eur. “Je to na hrane reálnosti, ale už v pásme reálnej ceny,” skonÅ¡tatoval minister.
Náklady na diaľnicu by sa pritom nemali podľa neho len tak zvyÅ¡ovaÅ¥. Pri prÃpadných dodatkoch platia jasné pravidlá, povolené sú len pri nepredvÃdateľných okolnostiach. Okrem toho, cesta je financovaná z eurofondov, dozerá na ňu aj Brusel. Rovnako aj Hudacký si myslÃ, že takáto cena za diaľnicu je reálna a zvyÅ¡ovaÅ¥ by sa nemala.
vk pop