MONITOR: J. Počiatek: Diaľnica z Bratislavy do Košíc je reálna v roku 2019 | Môj názor

22 Jún 2014 ~ Komentáre sú deaktivované

MONITOR: J. Počiatek: Diaľnica z Bratislavy do Košíc je reálna v roku 2019

Bratislava 22. júna (TASR) – V prípade, že sa už nič neskomplikuje na úseku D1 medzi Martinom a Ružomberkom, diaľnica z Bratislavy do Košíc je reálna v roku 2019. Vyhlásil to dnes v relácii RTVS O 5 minút 12 minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
V súčasnosti je pritom podľa jeho slov v prevádzke približne 75 % z celkového počtu kilometrov, ktoré majú tvoriť spojnicu Bratislavy a Košíc. Ďalších 20 % sa momentálne stavia a s výstavbou sa ešte nezačalo na 5 % kilometrov tejto diaľnice. Tie predstavujú konkrétne dva úseky, jedným je obchvat Prešova a druhým problematický úsek medzi Martinom a Ružomberkom, Turany – Hubová.
“Obchvat PreÅ¡ova máme ambíciu začaÅ¥ súťažiÅ¥ už v tomto roku, čiže začaÅ¥ výstavbu v budúcom roku,” avizoval Počiatek. Zostáva už len úsek Turany – Hubová, ktorý mal v minulosti problémy s vplyvom diaľnice na životné prostredie. Po ich vyrieÅ¡ení sa eÅ¡te na trase cesty zosunula pôda a na budúcej diaľnici sa museli nanovo vyhodnocovaÅ¥ varianty jej výstavby.
“Keď sa už na úseku Turany – Hubová nič zásadné nezmení, budeme schopní ísÅ¥ povrchovým variantom a prejdeme úspeÅ¡ne aj doplňujúcim environmentálnym posúdením, tak realita D1 z Bratislavy do Košíc v roku 2019 je jasná,” zdôraznil minister.
Jeho oponent v diskusii a bývalý štátny tajomník rezortu dopravy Ján Hudacký (KDH) pripomenul, že predchádzajúca vláda Roberta Fica (Smer-SD), kde bol Počiatek ministrom financií, hovorila o diaľnici do Košíc v roku 2010. Vyčítal jej však najmä to, že sa rozhodla stavať diaľnice formou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projektov). Napríklad úsek z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu s tunelom Višňové, kde sa tento týždeň slávnostne spúšťala výstavba, sa mohol podľa neho hneď stavať z eurofondov tak, ako je tomu teraz.
VtedajÅ¡ia vláda ho vÅ¡ak začlenila do PPP projektu, ktorý nasledujúci minister Ján Figeľ (KDH) zruÅ¡il. “Je nevýhodné ísÅ¥ cez súkromné zdroje, keď máme voľné peniaze zo Å¡trukturálnych fondov,” doplnil Hudacký. Opätovne tak zdôraznil potrebu čerpania eurofondov.
V prípade úseku s budúcim najdlhším tunelom Višňové sa diskutuje aj o cene za jeho výstavbu. Å tát totiž podpísal zmluvu so stavbármi za oveľa nižšiu cenu, než odhadovala Å¡tátna expertíza. Tá počítala so stavebnými nákladmi na túto časÅ¥ D1 vo výške približne 900 miliónov eur, zmluvná cena za diaľnicu je vÅ¡ak 410 miliónov eur. “Je to na hrane reálnosti, ale už v pásme reálnej ceny,” skonÅ¡tatoval minister.
Náklady na diaľnicu by sa pritom nemali podľa neho len tak zvyšovať. Pri prípadných dodatkoch platia jasné pravidlá, povolené sú len pri nepredvídateľných okolnostiach. Okrem toho, cesta je financovaná z eurofondov, dozerá na ňu aj Brusel. Rovnako aj Hudacký si myslí, že takáto cena za diaľnicu je reálna a zvyšovať by sa nemala.

vk pop

Diskusia je uzavretá.