Európska komisia poukazuje na potrebu zefektÃvnenia železniÄnej dopravy v EÚ
Brusel 19. júna (TASR) – Efektivitu dopravy a kvalitu služieb v oblasti železniÄnej dopravy treba zlepÅ¡iÅ¥ vo viacerých Älenských Å¡tátoch EÚ. Uvádza sa v dnes zverejnenej správe o stave európskeho trhu so železniÄnou dopravou, ktorú Európska komisia (EK) predkladá každé dva roky.
Správa EK upozornila na fakt, že otvorené konkurenÄné prostredie a ÄastejÅ¡ie verejné obstarávanie prinášajú lepÅ¡ie služby pre cestujúcich a vyššiu hodnotu pre daňových poplatnÃkov. Európske železnice dostávajú roÄne 36 miliárd eur z verejných dotáciÃ.
Eurokomisár zodpovedný za dopravu Siim Kallas v tejto súvislosti zdôraznil, že ak majú železnice EÚ obstáť v 21. storoÄÃ, je potrebné prijaÅ¥ rázne opatrenia – zjednoduÅ¡iÅ¥ postupy povoľovania koľajových vozidiel, zvýšiÅ¥ investÃcie do infraÅ¡truktúry a podporiÅ¥ výskum a inovácie železnÃc, ale aj otvoriÅ¥ domáce medzimestské spoje konkurencii.
Správa EK potvrdzuje, že odvetvie osobnej železniÄnej dopravy zaznamenalo od polovice 90. rokov obrovský nárast záujmu v krajinách ako Spojené kráľovstvo (+70 %), Å védsko (+42 %), Francúzsko (+37 %) a Belgicko (+26 %). Komisia zdôraznila význam rýchlovlakov, ktoré tvoria Å¡tvrtinu celého objemu dopravy v EÚ.
Podľa tejto správy rastie aj medzinárodná osobná doprava, priÄom hlavnà európski železniÄnà dopravcovia už nie sú iba Äisto tradiÄnými monopolmi vo vlastnÃctve Å¡tátu, ale Äoraz viac medzinárodnými železniÄnými dopravcami s viac ako Å¡tvrtinou obratu mimo ich domovskej krajiny.
Zároveň rastie záujem aj o nákladnú železniÄnú dopravu, v ktorej takmer polovicu objemu dopravy tvorà v súÄasnosti cezhraniÄná preprava. Nové subjekty v tomto odvetvà zamestnávajú približne 120.000 ľudà a už sa im podarilo zÃskaÅ¥ 21-% podiel na osobnej a 28-% podiel na nákladnej železniÄnej doprave.
V správe sa tiež uvádza, že ceny sú nižšie tam, kde dochádza k otvorenej hospodárskej súťaži medzi železniÄnými dopravcami, ktorej výsledkom sú aj lepÅ¡ie služby pre cestujúcich. Preto je naprÃklad cena za lÃstok na rýchlovlak nižšia tam, kde existuje konkurencia.
Na druhej strane zo správy vyplýva aj to, že odvetvie železniÄnej dopravy je eÅ¡te stále do veľkej miery závislé od verejných dotácià (okolo 36 miliárd eur v roku 2012), Äo približne zodpovedá prÃjmom z predaja dopravných služieb, ako aj to, že nárast objemu železniÄnej nákladnej dopravy zaostáva za rastom ostatných foriem dopravy.
V správe sa kriticky hodnotÃ, že európske železnice plne nevyužÃvajú dôležitý potenciál, ktorý predstavujú osoby so znÞenou pohyblivosÅ¥ou, keÄ 19 % Európanov necestuje vlakom pre problémy s bezbariérovým prÃstupom.
EK pripomenula, že 4. železniÄný balÃk je v súÄasnosti predmetom rokovanÃ. Bude zaväzovaÅ¥ Älenské Å¡táty, aby služby osobnej železniÄnej dopravy ponúkli do verejnej súťaže s cieľom zvýšiÅ¥ ich kvalitu a zlepÅ¡iÅ¥ pomer medzi kvalitou a cenou. Z rovnakého dôvodu bude požiadavka otvorenej hospodárskej súťaže platiÅ¥ aj pre vysokorýchlostné a diaľkové vlaky.
(spravodajca TASR JaromÃr Novak) pop