PRIEMYSEL: Prezident Hollande rokoval o Alstome so šéfmi Siemensu a MHI
ParÞ 17 júna (TASR) – Top manažéri nemeckého koncernu Siemens a japonskej spoloÄnosti Mitsubishi Heavy Industries (MHI) sa dnes stretli s francúzskym prezidentom Francoisom Hollandom, aby s nÃm rokovali o ponuke na prevzatie niektorých Äasti francúzskej firmy Alstom. Informovali o tom agentúry Reuters a Bloomberg.
Generálny riaditeľ Siemensu Joe Käser a šéf MHI Å uniÄi Mijanaga sa stretli s Hollandom len niekoľko hodÃn po tom, ako zverejnili spoloÄný návrh. Siemens ponúkol 3,9 miliardy eur za ÄasÅ¥ Alstomu, ktorá vyrába turbÃny pre plynové elektrárne, zatiaľ Äo MHI chce kúpiÅ¥ 10-% podiel v Alstome v hodnote približne 900 eur a investovaÅ¥ ÄalÅ¡Ãch 3,1 miliardy eur do energetickej divÃzie francúzskej firmy.
Predstavitelia Alstomu už od aprÃla rokujú o predaji energetickej divÃzie americkému priemyselnému konglomerátu General Electric (GE). Vedenie francúzskej firmy by dalo prednosÅ¥ GE, ktorý zvýšil svoju ponuku na 17 miliárd eur (12,56 miliardy eur). Ale francúzska vláda do rokovanà zasiahla a Alstom musel podpÃsanie dohody odložiÅ¥. Podľa Hollanda je ponuka GE nÃzka.
Zdroj z prezidentskej kancelárie agentúre Reuters povedal, že francúzska vláda vyzvala oboch záujemcov, aby svoje ponuky eÅ¡te zlepÅ¡ili. Käser sa vÅ¡ak domnieva, že Siemens už nemá Äo zlepÅ¡ovaÅ¥, lebo jeho ponuka je výhodnejÅ¡ia.
Siemens sa snažà zÃskaÅ¥ si na svoju stranu francúzsku a nemeckú vládu, ktoré sú naklonené vzniku spoloÄného projektu v energetike a doprave po vzore európskeho leteckého koncernu Airbus.
Käser zdôraznil, že Siemens ponechá väÄÅ¡inu z podnikov Alstomu bez zásahu a vytvorà asi tisÃcku nových pracovných miest vo Francúzsku, ktoré zápasà s rastúcou nezamestnanosÅ¥ou. Okrem toho je nemecký koncern ochotný skombinovaÅ¥ svoju železniÄnú divÃziu s rovnakou divÃziou Alstomu, a vytvoriÅ¥ tak najväÄÅ¡ieho výrobcu vlakov v Európe.
Podľa Siemensu kombinovaná hodnota jeho návrhu a návrhu MHI prekonala ponuku GE o zhruba 1 miliardu eur.
Alstom je priekopnÃkom vo výrobe rýchlovlakov TGV. Svoju energetickú divÃziu, ktorá vyrába turbÃny pre uhoľné a plynové elektrárne, jadrové reaktory, veterné parky a systémy na prenos a distribúciu elektriny, chce predaÅ¥, aby sa mohol sústrediÅ¥ práve na výrobu dopravných prostriedkov. Kedysi mocný koncern vÅ¡ak musel pred 10 rokmi zachraňovaÅ¥ Å¡tát z peňazà daňových poplatnÃkov. Na energetickú divÃziu pritom pripadá až 70 % tržieb francúzskej skupiny. Jej menÅ¡ia železniÄná divÃzia je sÃce priekopnÃkom vo výrobe rýchlovlakov TGV, ale zároveň je závislá od objednávok francúzskych Å¡tátnych železnÃc SNCF.
(1 EUR = 1,3532 USD)
2 12 20 bal zll