PRIEMYSEL: MIBA Steeltec zaÄne od septembra pilotný projekt duálneho vzdelávania
Vráble 17. júna (TASR) – Vrábeľská spoloÄnosÅ¥ MIBA Steeltec spolu s ÄalÅ¡Ãmi partnermi rozbieha pilotný projekt duálneho vzdelávania v spolupráci so Strednou odbornou Å¡kolou v Zlatých Moravciach. V rámci tohto projektu bude Å¡kola zabezpeÄovaÅ¥ výuÄbu teórie a zamestnávatelia praktickú výuÄbu Å¡tudenta. „Pomer teórie a praxe bude 40 ku 60 v prospech praxe. V budúcnosti chceme podiel praxe eÅ¡te zvýšiÅ¥,“ povedal riaditeľ spoloÄnosti Peter Chudoba. SpoloÄnosÅ¥ pritom vychádza zo skúsenostà svojej materskej spoloÄnosti v Rakúsku, ktorá má s duálnym vzdelávanÃm bohaté skúsenosti. „Až 33 percent naÅ¡ich zamestnancov v Rakúsku preÅ¡lo duálnym vzdelávanÃm, Miba si ich vychovala pre seba,“ skonÅ¡tatoval. Podľa jeho slov majú mladà ľudia poÄas duálneho vzdelávania prÃležitosÅ¥ vyrastaÅ¥ vo firemnej kultúre a šancu byÅ¥ perfektne pripravenà na realitu na trhu práce. „Po skonÄenà školy budú pripravenà zapojiÅ¥ sa okamžite do pracovného procesu bez ÄalÅ¡ej drahej rekvalifikácie. DneÅ¡nà absolventi stredných Å¡kôl nie sú pripravenà na realitu. Majú problémy s ranným nástupom do práce, s viaczmennou prevádzkou, s osemhodinovým pracovným Äasom,“ zhodnotil prezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav HoleÄek.
V prvom roÄnÃku pilotného projektu v Zlatých Moravciach bude Å¡tudovaÅ¥ 30 žiakov v štvorroÄnom uÄebnom odbore mechanik – mechatronik. Praktickú výuÄbu v MIBA Steeltec absolvuje osem z nich, ostatných si rozdelia ÄalÅ¡ie firmy vo vrábeľskom priemyselnom parku. „Žiaci k nám nastúpia so Å¡tipendiom, ktoré bude platiÅ¥ firma. Plus každá odpracovaná hodina bude finanÄne ohodnotená. Už prváci dostanú také podmienky, aby práca u nás bola pre nich motiváciou,“ skonÅ¡tatoval Chudoba. Podnik musà pre žiakov vytvoriÅ¥ podmienky na praktické vzdelávanie, pripraviÅ¥ majstrov odbornej výchovy. Predpokladané náklady sú podľa Chudobu 50 až 100.000 eur. „Nechceme vytváraÅ¥ separátne izolované pracovisko pre žiakov, práve naopak, chceme ich zaradiÅ¥ do výrobného procesu pod dohľadom odbornÃka. NaÅ¡a spoloÄnosÅ¥ na projekte neparticipuje kvôli nejakým dotáciám, ale preto, lebo si uvedomujeme potrebu vychovávaÅ¥ si mladých ľudÃ.“ Zároveň skonÅ¡tatoval, že firma nebude žiakov zaväzovaÅ¥ k tomu, aby v nej po ukonÄenà štúdia zostali urÄitý Äas pracovaÅ¥. „MusÃme im ponúknuÅ¥ také podmienky, aby mali sami záujem zostaÅ¥.“
Podľa HoleÄka budú prvé výsledky duálneho vzdelávania viditeľné najskôr v rokoch 2018 až 2020. ZÃskaÅ¥ zamestnávateľov na duálny systém vzdelávania nebude podľa jeho slov jednoduché. V oblasti automobilového priemyslu v súÄasnosti participuje na tomto systéme vzdelávania 0,05 percenta firiem, cieľom je zÃskaÅ¥ 30 percent z nich do roku 2020. Od septembra je pripravených zapojiÅ¥ sa do pilotného programu prvých 15 subdodávateľských firiem pre automobilový priemysel a šesÅ¥ stredných odborných Å¡kôl. „Tá zmena je veľmi zložitá, pretože ju musÃme urobiÅ¥ v hlavách rodiÄov a detÃ, ktoré dnes nemajú záujem o tieto uÄebné odbory. Potom v hlavách riaditeľov Å¡kôl. Tà sa za 20 rokov nauÄili, že nemusia vychovávaÅ¥ ľudà pre trh práce, pretože peniaze od Å¡tátu dostávajú na hlavu a nikoho nezaujÃma, Äi sú ich absolventi uplatniteľnà na trhu práce. No a napokon v hlavách firiem, ktoré by mali byÅ¥ sebestaÄné v prÃprave pracovnej sily pre vlastnú potrebu,“ skonÅ¡tatoval HoleÄek. Pripomenul, že duálny systém vzdelávania nie je žiadna novinka, mali sme ho veľmi dobre fungujúci už v minulosti. „Možno na lepÅ¡ej úrovni ako v krajinách, ktoré sú nám dnes vzorom. Pred zhruba 20 rokmi sme ho úplne zlikvidovali a teraz musÃme zaÄÃnaÅ¥ znova od nuly.“
UPOZORNENIE: TASR vydáva k správe zvukový záznam.
svl zll