ŠKOLSTVO: Slovenskí učitelia sa inšpirujú dobrou zahraničnou praxou
Bratislava 5. júna (TASR) – Nové inšpiratívne myšlienky a príklady dobrej praxe v školskom vzdelávaní sú hlavné zámery dvojdňovej konferencie pre pedagógov s názvom Učiteľ nie je Google, ktorá sa dnes začala v Bratislave.
“Veľa sa diskutuje o úlohe a pozícii učiteľa, ktorý býva považovaný za odovzdávateľa informácií. My chceme, aby učiteľ u žiakov vzbudzoval záujem, inšpiroval ich k vzdelávaniu. Máme záujem o skvalitnenie vzdelávania, aby učiteľ rozvíjal osobnosť dieťaťa. Preto organizujeme túto medzinárodnú konferenciu aj vydávame odborné publikácie,” na tlačovej konferencii zdôvodnila konateľka nakladateľstva Raabe Mira Schrimpelová.
Podľa nej táto tretia konferencia je najväčšia. Zúčastňuje sa na nej približne 300 záujemcov z celého Slovenska, ktorým prednášajú svoje skúsenosti odborníci z ČR, Nemecka, Dánska a Švajčiarska.
“V nemecky hovoriacich školách sa denne tisíckrát opakuje situácia, že žiaci vbehnú do triedy, sú hluční, bavia sa a buchnátujú. Učiteľka môže potrestať najväčších nespratníkov, ale tým sa problém nevyrieši. Výskumy dokazujú, že vhodným riešením je manažment triedy, preventívna organizácia vyučovania, vytváranie dobrých vzťahov medzi učiteľom a žiakmi, i medzi žiakmi navzájom. Vtedy sú všetci spokojní a učia sa dobre. Naopak, chaos nikomu neprospieva,” konštatoval školský psychológ zo Švajčiarska Christoph Eichhorn, autor novej knihy Manažment triedy, ktorý na workshope poradí, ako systematicky odstraňovať vyrušovanie počas vyučovania.
Aj podľa riaditeľky Základnej školy s materskou školou Jána Amosa Komenského v Bratislave Tatiany Kizivatovej je potrebná správna motivácia detí, aby sa do školy tešili. K tomu musia mať bezpečné prostredie, zmysluplný obsah a adekvátny čas. “Dôležitý je riaditeľ školy, ktorý musí byť otvorený novým podnetom, aby podporoval efektívne učenie. Veľa z nich sa však viac venuje sledovaniu legislatívnych zmien, ako pedagogike. Naši učitelia nie sú dobre pripravení na zvládanie žiakov, nepoznajú biológiu mozgu a kedy je pre žiaka učenie efektívne. Na pedagogických fakultách by mala byť väčšia príprava učiteľov zameraná aj psychologicky a nielen na predmety, ktoré budú učiť,” pripomenula Kizivatová, ktorá pôsobí v školstve 26 rokov.
Na prednáškach, workshopoch, seminároch a okrúhlych stoloch sa dnes a v piatok účastníci konferencie venujú aj otázkam prevencie šikanovania, postavenia učiteľa a žiaka, zmysluplnosti inklúzie vo vzdelávaní, či ako urobiť z učiteľskej profesie cenené povolanie. O manažérskej úlohe riaditeľa v ČR hovoril Václav Trojan z Pedagogickej fakulty pražskej Univerzity Karlovej v prednáške Nebezpečná pozícia: riaditeľ školy. Praktickú ukážku digitálneho vzdelávania v Dánsku predvedie Anders Peter Nielsen. O pripravovaných zmenách zákona o pedagogických zamestnancoch bude informovať Jarmila Belešová z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Ako nevyhorieť v učiteľskom povolaní poradí Eva Gajdošová z Fakulty psychológie Paneurópskej vysokej školy v Bratislave. Že rozvedení rodičia sú nielen právny problém školy, to prezradí advokátka Eva Braxatorisová.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.
ep pop




